język giętki i ciężka głowa

czyli problemy cenzurą i polityczną poprawnością.


Napisałam, cytując pewnego pana z abruzyjskiej wioski, że 'ciota z urzędu miasta zamknęła drogę w ramach walki z tradycją'. 'Ciotę', słowo jakby nie było obraźliwe, zamieniono mi w 'geja', co brzmi grzecznej, ale nieprawdziwie, bo jednak wieśniak abruzyjski tak nie mówi. Oczywiście mogłabym nie cytować, ale ja akurat lubię słuchać, co ludzie mają do powiedzenia.

Napisałam, wyliczając relikwie, spisane, jakby nie było przez anomimowego dominikanina, cytowanego przez historyka z renomowanej uczelni, w książce wydanej przez znane i porządne wydawnictwo (bo to nie zawsze chodzi w parze). I tak wyliczałam, za tekstem źródłowym: 367 całych ciał świętych, 54 głowy, 18 żeber, kilka wiader kości luzem, trochę gwoździ z krzyża, tłuszcz wytopiony ze św. Wawrzyńca, mleko z piersi Dziewicy i pióro ze skrzydła Archanioła Gabriela. Wycięto mi z tekstu tłuszcz z Wawrzyńca i mleko z piersi Dziewicy. Za ostro było? No cóż, nie ja kolekcjonowałam dziwne przedmioty i nie ja inwentaryzację wymyśliłam w ramach obrażania uczuć religijnych.

I na zakończenie, już nie o politycznej poprawności: jest coś takiego jak recykling, ale jest też repurposing and upcycling. Te dwa ostatnie, jak na razie znane w branży związanej z designem i wnętrzarstwem, ale nie mniej jednak pojęcie istnieją i mnie, jako osobie zainteresowanej designem, są znane. Recyklingu tłumaczyć nie muszę, upcycling to postawienie starego rozsypującego się krzesła z kuchni wiejskiej przy eleganckim stole w pałacowej komnacie. A repurposing  wykorzysta butelkę po wodzie i zrobi z niej prysznic lub nogi do stołu. Napisałam o resztkach kościółka przerobionego na muzeum. Upcycling czy repurposing? Ocena zależy od poglądów. Dla mnie to upcycling. Dla osoby bliżej związanej z wiarą - repurposing, czyli zmiana przeznaczenia. Początkowo wybrałam opcjęu upcycling, potem zmieniłam ją w repurposing. A i tak skreślono i przerobiono na recykling.




1 comment:

  1. Zastanawia mnie, czy redakcja nadaje sie do recyklingu, upcyklingu czy moze repurposingu? ;D

    ReplyDelete

Powered by Blogger.