mam problem z nabiałem

Okazuje się że takie, na przykład, pecorino to formaggio. A mozzarella i ricotta już nie. Określa się je jako latticini (produkty mleczne; czyżby nabiał? :-)).

;

Latticini- w/g wersji włoskojęzycznej wikipedii-to panna, burro, yogurt i formaggi (czyli śmietana, masło, jogurt i sery). A z kolei Lo Spicchio d'Aglio tłumaczy, że jest jedna rodzina produktów mlecznych, do której należą dwa gatunki-o santa madonna!: formaggi i latticini; latticini, czyli nabiał do natychmiastowej konsumpcji, to-między innymi-ricotta.

Tylko jak zaklasyfikować wędzoną ricottę? Startą na tarce używa się do posypywania pasty. Czyli jednak formaggio tak jak parmigiano? Czy nadal latticini?

Latticini to również mleczne szkło weneckie

Dociekania zacząły się od lektury prezentu urodzinowego, bo to encyklopedia pasty wyjaśnia, że nabiał nabiałowi nierówny. A ja mam problem :-D

wczesniej o mozzarelli

4 comments:

  1. Ricotta nie, gdyz nie jest robiona z mleka / jak sery /. Czasem z serwatki z dodatkiem mleka. Mozzarella nie, gdyz sposob produkcji jest zupelnie inny niz serow / pasta filata /.
    Linn
    Pozdrowienia z Bazylikaty
    P.S. Ktora to Leonessa? Poczekamy, zobaczymy.

    ReplyDelete
  2. Cieszę się, że nie tylko ja miewam tego typu problemy :D Niegdyś prowadziłem ze znajomymi burzliwą rozmowę nt. tego, co jest makaronem, a co kluskami. Ja uważam, że makaron to dokładny odpowiednik włoskiej pasty, a kluski to są takie bardziej mięsiste. Ale zdania są podzielone.

    ReplyDelete
  3. Leonessa na granicy Umbrii i Lacjum, lezaca w cieniu Monte Terminillo

    ReplyDelete
  4. @Lynn, no to fajnie mnie urzadzilas z ta pasta filata; nastepna kategoria do zapamietania :-)
    Dziekuje rowniez za pozdrowienia z Bazylikaty. To region do ktorego kiedys dotre. Oczywiscie musze tez dojechac do Vulture bo Aglianico jest moim prawie najbardziej ulubionym winem wloskim.

    ReplyDelete

Powered by Blogger.