najnowszy w moim życiu

jest sos z fasoli. Jadłam go rok temu w La Pergola w Gesualdo (tutaj link z adresem) i teraz postanowiłam go odtworzyć, bo sos z fasoli i suszonych prawdziwków pasuje mi do pory roku. Sos się udał. I choć zrobiłam go z ciecierzycy (co dało mu lekko ziarnistą konsystencję) to był na tyle smaczny, że wszedł przebojem na listę najważniejszych sosów mojego życia. Czyli kulinarna wersja Ruchu Palikota :-)

Przepis na sos do 1/2 kg makaronu:

Namoczyć i ugotować 1/4 kg ciecierzycy (choć inna fasola też może być), dodając doń garść suszonych prawdziwków* i soląc tuż pod koniec gotowania. Osobno przesmażyć na oliwie drobno posiekaną cebulę, kilka ząbków czosnku, kilkanaście igiełek rozmarynu i garść posiekanej natki.

Z ugotowanej fasoli wygrzebać plasterki prawdziwków. Prawdziwki posiekać drobno, fasolę wraz z płynem zmiksować,  dodać do niego posiekane grzyby i podsmażoną cebulę, wlać kilka łyżek świeżej oliwy dla odświeżenia smaku. Sos dodatkowo rozcieńczyć kilkoma łyżkami wody od gotowania makaronu (ma mieć konsystencję jogurtu).

No i makaron: najbardziej pasuje sosu mezze maniche rigate lub inne duże muszle. Na pewno nie spaghetti ani też drobne rurki: sos jest za ciężki.

*Jeśli mamy szczęście bycia właścicielem prawdziwków świeżych, to można sobie darować gotowanie fasoli z suszonymi grzybami, a prawdziwki pokrojone podsmażamy z cebulą.

7 comments:

  1. Super, bardzo lubie ciecierzyce. Na pewno zrobie - moze juz jutro?

    Tylko prawdziwki beda niestety mrozone... :(

    Dziekuje za link do Listy Sosow Zycia. Na pewno do niej wroce ;)

    ReplyDelete
  2. nasza lista bylyby podobna do waszej,oprocz kaczki i sosu z fenkulu(musze sprobowac)napewno jest sos z prawdziwkami i sos z rukola.A moj maz moglby jesc codziennie aglio,olio,peperoncino.
    Pozdrowienia B.L

    ReplyDelete
  3. a ciecierzyca to nie groch?
    ;)


    już myślałam, że chodzi o nowego kota

    ReplyDelete
  4. @JSWM: JC by mi kota popedzil z nowym kotem. A ciecierzyca to pewnie nie fasola a groch. Ale skad ja mam to wiedziec :-) SOs pewnie ze zwyklego grochu (lub tego zielonego co go Holendrzy groene ertwen nazywaja) pewnie tez da sie zrobic.

    ReplyDelete
  5. Świetny pomysł, będę gotować, chyba już dziś? Jestem ciekawa smaku bardzo!Zarówno ciecierzyca, jak i fasola w moim wegetariańskim domu są w ilościach hurtowych. Dziewczyny, groch i ciecierzyca (inaczej cieciorka)to co innego, ale rzeczywiście razem jeszcze z soczewicą można je stosować w miarę wymiennie. Groch to pea, a ciecierzyca chickpea :)

    ReplyDelete
  6. Mayu, ten przepis to objawienie! Boski smak. Oczywiście nie chciało mi się siekać prawdziwków, więc je zmiksowałam razem z fasolą. Poza tym, oprócz rozmarynu, na okoliczność fasoli, dodałam też majeranku, przy czym roztarłam je razem w moździerzu. Wyjątkowo wysublimowany smak, jak na tak prosty przepis. A, no i robiłam z fasolą jednak. Dzięki za inspirację, będę zaglądać i do innych Twoich sosów. Pozdrawiam!

    ReplyDelete
  7. @Nikko, wyprobuje z majerankiem i fasola wkrotce.

    ReplyDelete

Powered by Blogger.